[B00831] 현대중국의이해
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[B00831] 현대중국의이해
개설 | 20091학기
대상 | 인문대학 중국어·중국학과 2학년 / 전공선택과목 [3학점]
교수 | 이인택
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교과목개요
This course is supposed to be offered for the second year students majoring in Chinese & Chinese literature, and aims to make students understand the diverse situations of modern China correctly and improve th effect of study abroad in China at next semester through this course.
Mr. Deng Xiaoping carried out open policy toward the world in 1978. Right after this policy, Korea and China promoted an active interchange in many fields such as politics, economy, society, culture. Such an active exchange between two countries made promotion of talented people and in-depth study on China more important. Therefore, we are going to investigate the recent change of situation inside China in this class, referring to the experience information and analysis results in many fields on China, and analyze current issues. And also we propose the right direction to be able to develop the close relation between two countries.
The content of this course can be divided into 5 sections approximately as follows: 1. the general explanation on present China; 2. the analysis of Chinese thinking way and feelings; 3. the current issues and the solution; 4. the current situation of Chinese politics, economy and diplomacy and the future prospect; 5.the relation between Korea and China and the prospect, and the strategy.
이 과정은 중국어를 전공하는 학생들을 위한 개설과목으로서 현대 중국의 여러 모습을 올바르게 이해시키고 이를 통해 중국에서의 현장교육 효과를 증진시키는 데 목적이 있다.
1978년 등소평의 개혁개방 정책 이후 우리나라와 정치 경제 사회 문화 등 다방면에 걸쳐 교류가 이루어지면서, 중국과의 교류에 필요한 인적자원의 육성과 함께 중국에 대한 연구 분석이 그 어느 때보다 중요한 시점이 되었다. 이에 본 강좌에서는 체험적 정보와 중국 각 방면의 연구결과를 참고하면서, 최근 중국 내부의 상황 변화를 살피고 현재의 떠오르는 중국의 저력과 함께 안고 있는 문제점을 분석하며, 향후 한중관계가 발전적으로 나갈 수 있는 방향을 제시한다.
본 강좌의 내용은 크게 다섯 가지로 나누어 진행된다. 첫째는 현대 중국에 대한 개황을 포괄적으로 설명한다. 둘째, 사회 구성요소인 중국인들의 의식구조와 정서에 관해 분석한다. 셋째, 중국이 현재 안고 있는 현실문제와 그 해법을 제시한다. 넷째, 중국의 정치 경제 외교 현황과 향후 전망을 다룬다. 마지막으로 향후 우리나라와 중국과의 관계 설정 전략 및 양국 관계 전망을 다룬다.
교수목표
현대 중국 개황 및 중국문화 전반에 관한 지식을 향상시킨다.
중국인의 사유방식 및 현재 중국이 안고 있는 문제들에 대한 이해력을 높인다.
한중 관계와 향후 중국의 변화에 대한 식견을 쌓는다.
중국 문제에 관한 주제들을 영어로 발표 및 토론할 수 있는 능력을 배양한다.
주요 학습내용 및 수업진행방법
현대중국의 개황 및 중국의 변화하는 모습, 중국사회를 움직이는 시스템과 동력, 중국인의 독특한 의식구조 등에 관한 전반적인 강의가 이루어지고, 중국의 지역별 조사 및 음식 풍물 등 문화특색 부분은 딱딱한 강의식에서 벗어나 학생들이 인터넷, 문헌 등의 자료나 경험을 활용하여 발표 및 토론으로 진행한다.
학습 성과 평가방법
중간고사 및 기말고사 70%
수업참여도(발표 및 토론) 및 과제 20%
출석 10%
교재 및 참고문헌
교재: 큰 중국 작은 중국인-현대 중국 해부-(이인택, UUP)
영문 유인물
참고문헌: 중국의 오늘(김종현, 창경사)
차이나신드롬 속의 진짜 중국(이인택, 해냄, 2000)
중국학개론(송봉규, 동양문고, 1998)
신문, 인터뷰 기사
생방송 아침을 달린다 중국민속 자료 외.
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